הסכם ממון - אובדן הרומנטיקה או אולי מתכון לשקט נפשי ?


 הסכם ממון - אובדן הרומנטיקה או אולי מתכון לשקט נפשי ? 

נהוג לחשוב שרק בני זוג "עשירים" בעלי ממון רב, כדוגמת כמו ניקול ראידמן וצ'רנוי עורכים ביניהם הסכם ממון. תתפלאו, אך לא כך הדבר. לעיתים, דווקא בין בני זוג להם יש רכוש מועט, יש צורך אמיתי לעריכת הסכם ממון! 

אז מהו הסכם ממון ? 

בקצרה - הסכם אשר נועד להסדיר את היחסים הממוניים וחלוקת הרכוש בין בני זוג במקרה של פרידה. ההסכם צופה פני עתיד אשר ניתן לערוך אותו לפני הנישואין, במהלך הנישואין וגם עובר לפקיעת הנישואין.

כל עוד היחסים תקינים והכל ורוד, אז אין לו משמעות רבה מדי, אבל המציאות של היום מראה תמונת מצב עגומה והסטטיסטיקה אומרת שכמעט כל זוג שני עלול למצוא עצמו בהליכי גירושין או פרידה. ( הסגר בתקופת הקורונה בטח לא יועיל לסטטיסטיקה הזו ) זוגות רבים (ולעיתים רק אחד מבני הזוג) מגיעים אלי בחשש גדול, שהעלאת נושא זה עלול "לפוצץ את החבילה". תתפלאו לשמוע כי דווקא ההיפך הוא הנכון. ברוב המקרים, הידיעה כי יש בין הצדדים הסכם חתום עליו שניהם הסכימו לאחר מחשבה והבנה אמיתית, מונעת ויכוחים בלתי פוסקים בין בני זוג ומאפשרת להם להתחיל את חייהם הזוגיים ללא משקעים וללא חשש לאבד רכוש בעתיד.

לאחרונה הגיעו אלי זוג שסיפר בהתרגשות שהם התחתנו לפני מספר חודשים וכעת מעוניינים לרכוש דירה (חכו עם השמפניה). לאחר פגישה עם יועץ משכנתאות,  הם הבינו די במהרה כי לא יוכלו לרכוש את דירת חלומותיהם כפי שהם קיוו. אביה של האישה, חסך סכום כסף מכובד ומעוניין לסייע לזוג הצעיר ברכישת דירה, אך יודע שלחתנו אין כלל ממון, וגם הוריו לא ממש משופעים בכסף, והוא חושש כי במקרה של פרידה בין הצדדים - הכסף הרב שחסך עבור בתו בעבודה קשה יתחלק בין בני הזוג. במהלך הפגישה הצעתי שאערוך עבורם הסכם ממון, שהרי הם יכולים לקבל סיוע שכל זוג צעיר חולם עליו, אך יש להבין את הרצון של האב לשמור על הרכוש במקרה בו הצדדים ייפרדו. תחילה, הבעל קצת נרתע, היה נראה שהוא אפילו קצת פגוע (תגובה שכיחה ביותר). לאחר שהסברתי לו את הרציונאל ונתתי אינספור דוגמאות לבעיות שעלולות להתעורר בעתיד ושאלות רבות מצדו, ראיתי שהוא מתחיל לקלוט ואפילו ראה את היתרונות בהסכם כזה. בסופו של דבר גם הוא הבין: יש לך אפשרות לקבל עזרה ולרכוש את דירת חלומותיך או יש לך אפשרות להמשיך לשכור דירה ולנסות לחסוך, בתקווה שאולי יום אחד יהיה לך מספיק כסף, אולי. בקיצור, אני ממתין לחנוכת הבית... תתחדשו...

עצה טובה למתחתנים או בכלל לזוגות באשר הם- ערכו הסכם ממון ונטרלו הרבה מוקשים שעלולים לצוץ בעתיד.

בהצלחה !